Talouden suunnittelu päätöksenteon perustana

Vaativuustaso: 3 Syventävä taso
06.05.2019
Ajankohdan lisätarkenne:
Kurssi koostuu 3 lähipäivästä, jotka ovat 6.5., 27.5. ja 13.6.
Taloushallintoliitto, TAL-tila
Salomonkatu 17 A, 11 krs
Helsinki
Taloushallinnon ammattilaiselle, joka haluaa oppia auttamaan organisaatiota sen liiketoiminnan kehityksen ennustamisessa ja arvioinnissa.

Tämä kurssi sopii sinulle, kun

• tahdot auttaa omaa tai asiakasyritystäsi muodostamaan käsityksen tämän lähitulevaisuuden taloudellisesta asemasta ja tekemään päätöksiä toimenpiteistä, joilla tähdätään asetettuihin tavoitteisiin.
  • haluat olla asiakkaallesi enemmän kuin lakisääteisten palvelujen tuottaja ja auttaa asiakastasi menestymään.

Tällä kurssilla vahvistat tietojasi budjetoinnin ja ennustamisen lainalaisuuksista. Tulevaisuuden arviointi ja ennustaminen ovat avainasemassa yrityksen päätöksenteossa. Mutta ilman kunnollista työkalua tämä on haasteellista.

Nyt saat 2 kk:n ajaksi käyttöösi työkalut sekä budjetointiin että kassa- ja tase-ennusteiden tekemiseen. Monthroller-työkalulla muutat yrityksen tavoitteet luvuiksi tehokkaasti ja tarkasti. Työkalun avulla sinun on helppo arvioida eri skenaarioiden ja yksittäisten tekijöiden vaikutuksia yrityksen tulevaan toimintaan ja taloudelliseen asemaan.

Kattavan budjetoinnin ja  säännöllisten ennusteiden avulla autat omaa organisaatiotasi tai asiakastasi ohjaamaan toimintaansa haluttuun suuntaan. Tästä on lupa innostua!

Tämä käytännönläheinen koulutus on kokonaisuus, joka sisältää kolme lähiopintopäivää. Päivien välillä opiskelijat hyödyntävät oppimaansa käytännössä harjoittelemalla työkalun käyttöä itsenäisesti omien / asiakkaidensa tiedoilla. Valmistuneita ennusteita/raportteja hyödynnetään lähipäivissä.

Ennen kurssin alkua saat sähköpostiisi sekä linkin että käyttöohjeet työkalun asentamiseksi koneellesi.

Tarvitset kurssille oman tietokoneen (HUOM! Windows-käyttöjärjestelmä ja Office-paketti). Asiakasyrityksellä tulee olla Liikekirjurin tilikartta käytössä. (Myös Procountorin vakiotilikartta käy.)

Kurssi luetaan KLT-ylläpitokoulutukseen (3 pv).

Kouluttajat:
Antti Soro
Taloushallintoliitto
Ari Lahdenkauppi
KLT, DI, jäsenpalvelujohtaja
Taloushallintoliitto
Tuomas Salo
COO
Mastracon Oy
Viimeinen ilmoittautumispäivä:
Maanantai, huhtikuu 22, 2019
Kurssi sisältää:
luentoaineiston, aamu- ja iltapäiväkahvit ja kahden ensimmäisen päivän lounaat sekä työkalun käyttöoikeuden 2 kk
Hinta (ei jäsen):
850 € + alv
Jäsenhinta:
690 € + alv
KLT-hinta:
750 € + alv

Koulutuksen lähipäivät (3 erillistä päivää) järjestetään Taloushallintoliiton koulutustilassa, joka sijaitsee Kampin metroasemaa vastapäätä.

1. LÄHIPÄIVÄ 6.5.2019 (9.00 – 15.30)

Aikataulu 1. ja 2. päivä
08.45 – 09.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09.00 – 15.30 Luennot
11.30 – 12.30 Lounas
14.00 – 14.15 Iltapäiväkahvi

Tavoite: Osaamisesi syveneminen talouden suunnittelussa, perehtyminen Monthroller-työkalun käyttöön.

• Budjetoinnin ja ennustamisen taustalla olevat tekijät
  • Budjetoinnin rooli liiketoiminnan suunnittelussa
  • Budjetointimenetelmät
  • Käytännön harjoituksia työkalulla
    - Johdanto
    - Toteumatiedon hakeminen kirjanpidosta
    - Tavoitepohjainen pikabudjetointi
    - Toteumatiedon tuominen tilikauden aikana

VÄLITEHTÄVÄ
Tavoite: Osaat tehdä ennusteen

• Tilisaldodatan ajaminen. Työkalun käytön itsenäinen harjoittelu oman organisaation / asiakkaan taloushallinnon luvuilla.
  • Ota mukaan seuraavaan lähipäivään työkalulla tuottamasi ennusteet/raportit.

2. LÄHIPÄIVÄ 27.5.2019 (9.00 – 15.30)
Tavoite: Sinulla on yksi tai useampi raportti/ennuste ja valmiudet esitellä se esimerkiksi johtoryhmälle tai asiakkaallesi. Ymmärrät tekemäsi ennusteen ja osaat vastata tyypillisiin kysymyksiin.

• Talouden keskeiset tunnusluvut ja niiden tulkinta
    - Kannattavuus, maksuvalmius, vakavaraisuus, pääomien käyttö
  • Ennusteiden viimeistely asiantuntijan avustuksella. Harjoitustyönä laadittujen budjettien/ennusteiden esittäminen – näin avaisin raportit
  • Vakuuttava esiintyminen

VÄLITEHTÄVÄ
Tavoite: Osaat soveltaa työkalua ja käydä raportin sisältöön liittyviä keskusteluja  tulkiten asiantuntijana ennusteita.

• Oman organisaation / asiakasyrityksen budjetin tai ennusteiden laatiminen ja tulkinta hyödyntäen työkalua – Harjoittelu yhdessä oman asiakkaasi kanssa.

3. LÄHIPÄIVÄ 13.6.2019 (9.00 – 13.00)
Tavoite: Palvelun tuotteistaminen

Aikataulu
08.45 – 09.00 Aamukahvi