Omien osakkeiden hankkiminen, mitätöinti ja myynti

KLT-ylläpitokoulutus
Vaativuustaso: Syventävä taso
KLT-asiantuntijalle ja muille kokeneille taloushallinnon ammattilaisille

Tiedätkö, miten omia osakkeita hankitaan ja milloin hankinta ei ole mahdollista? Ovatko hankintaan liittyvät veroseuraamukset tiedossasi? Kun omien osakkeiden hankintaan liittyvät kysymykset askarruttavat sinua, saat niihin vastauksia tässä koulutuksessa. Koulutuksessa kuulet omien osakkeiden hankintaan liittyvistä verokysymyksistä ja saat tietoa myös yhtiöoikeudellisista ja kirjanpidollisista kysymyksistä.

Omien osakkeiden hankinta on yksi tapa jakaa osakeyhtiön vapaata omaa pääomaa. Omien osakkeiden hankintaa hyödynnetään myös omistajanvaihdostilanteissa yrittäjyydestä luopumisen yhteydessä. Usein ostokohde voi olla jatkajalle liian raskas rahoitettava, jolloin omien osakkeiden hankinta on yksi tapa keventää kohdeyhtiötä ostoa varten. Keskinen verotuksellinen kysymys liittyy omien osakkeiden hinnoitteluun. Ylihinta tai alihinta sekä sinänsä käyvän hinnan käyttäminen omien osakkeiden hankinnassa saattaa yllättävällä tavalla tuoda verokysymyksiä hankintatilanteeseen.

• Voit opiskella omassa tahdissasi silloin kun sinulle parhaiten sopii. Koulutuksen läpikäyntiin kannattaa varata noin 3 tuntia.
  • Koko koulutusta ei tarvitse käydä läpi kerralla, vaan voit helposti jaksottaa opiskelun lyhyempiin osiin. Koulutus koostuu osioista, joista kukin sisältää oman asiakokonaisuuden. Voit katsoa videot useita kertoja oppimisesi varmistamiseksi.
  • Oppimistasi tukevat monivalintatehtävät malliratkaisuineen.

Koulutuksen käyttäjätunnukset saat sähköpostiisi. Tunnukset ovat voimassa 32 päivää mukaan lukien niiden lähetyspäivä.

Kouluttaja on Taloushallintoliiton johtava veroasiantuntija ja neuvonantaja verotus- ja kirjanpitokysymyksissä.

Kurssi sopii KLT-ylläpitokoulutukseksi (0,5).

Omien osakkeiden hankinta

• Yhtiöoikeudellisia, kirjanpidollisia ja verotuksellisia kysymyksiä

Hinnoittelusta aiheutuvat verokysymykset

Omien osakkeiden mitätöinti ja myynti

• Yhtiöoikeudellisia, kirjanpidollisia ja verotuksellisia kysymyksiä

Eräitä muita omien osakkeiden hankintaan liittyviä verokysymyksiä

• Tappioiden vähentäminen
  • Osakkeen matemaattinen arvo

Koulutus on julkaistu joulukuussa 2020.

Syötä tähän laskutusosoite, jos haluat laskun esim. kotiosoitteeseen