Tavaran maahantuonti – Arvonlisäverotus ja logistiikkaketju

Vaativuustaso: 2 Ammattilaistaso
Kaikille, jotka tarvitsevat tietoa tavaran maahantuonnin uudistuneesta arvonlisäverotuskäytännöstä

Maahantuonnin arvonlisäverotus siirtyi vuoden 2018 alussa Tullilta Verohallinnolle. Tämä muutti sekä kirjanpidon kirjauskäytäntöjä että veroilmoitusmenettelyjä. Käytännössä myös maahantuonnin arvonlisäverotuksen ilmoittaminen siirtyy usein huolintaliikkeeltä tilitoimiston hoidettavaksi. Tämä lisää tilitoimiston kirjanpitäjän osaamisvaatimuksia, koska oikea alv-käsittely edellyttää käytännössä maahantuonnin toimintatapojen ja laskutuskäytäntöjen tuntemusta.

Tällä verkkokurssilla opit, mikä tavaroiden maahantuonnissa muuttui ja miten. Kuulet, mikä on maahantuodun tavaran veron peruste ja miten vero kohdistetaan ajallisesti.

Lisäksi kurssi esittelee pähkinänkuoressa, miten tavarat kulkevat maailmalta Suomeen, mitkä ovat logistiikkaketjun toimijoiden roolit ja kuka laskuttaa ketäkin ja millä alv-kannalla. Esitys tarjoaa kirjanpitäjälle paitsi asiantuntevan yleiskatsauksen oikeiden kirjausratkaisujen tueksi myös mielenkiintoisen taustoituksen, joka auttaa ymmärtämään maahantuovan yrityksen toimintaympäristöä.

Verkkokurssilla voit opiskella omassa tahdissasi silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Kurssin kesto on noin tunti. Voit katsoa luentovideot läpi useita kertoja.

Kurssin käyttäjätunnukset saat sähköpostiisi muutaman päivän kuluttua ilmoittautumisestasi, pääsääntöisesti perjantaina. Tunnukset ovat voimassa 32 päivää mukaan lukien niiden lähetyspäivä. Verkkokurssin kirjautumisosoite on https://optima.discendum.com/taloushallintoliitto.

Verotus-osion luennoija on kokenut verotuksen kouluttaja. Logistiikka-osion kouluttajalla on pitkä ja laaja-alainen kokemus huolinta-alalta.

Kouluttajat:
Markku Ojala
Verotuksen ja kirjanpidon johtava asiantuntija
Taloushallintoliitto
Mika Eloranta
logistiikka-alan ammattilainen
SA-TU Logistics Oy
Kurssi sisältää:
videoluennot ja ladattavan kurssimateriaalin.
Hinta (ei jäsen):
70 € + alv
Jäsenhinta:
53 € + alv
KLT-hinta:
53 € + alv

Maahantuonnin arvonlisäverotuksen uudistus

Markku Ojala, johtava veroasiantuntija, Taloushallintoliitto

Maahantuonti EU:n ulkopuolelta – Tavaravirtojen logistinen ketju

Mika Eloranta, SA-TU Logistics Oy

Tämän kurssin julkaisuajankohta on tammikuu 2018.

ilmoittaudu:

Laita tähän laskutustiedot, jos haluat laskun esim. kotiosoitteeseen.